در سوگ پژوهنده تاریخ و فرهنگ ایران

دکتر محسن جعفری‌مذهب ( ۱۳۹۶ـ ۱۳۳۶ خورشیدی) مدیر و بنیان‌گذار سرای ایران‌شناسی، عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، عضو موسس انجمن دوستی ایران و لهستان و پژوهنده تاریخ، در عمر پربار خود لحظه‌ای از فکر و سخن گفتن در خصوص مسایل فرهنگی و تاریخ بازنماند تا در گفت‌وگویی مداوم او با جهان، مرگ واژه آخر را بیان کرد.

در سوگ پژوهنده تاریخ و فرهنگ ایران

دکتر محسن جعفری‌مذهب، تاریخ‌پژوه و بنیان‌گذار سرای ایران‌شناسی درگذشت

در سوگ پژوهنده تاریخ و فرهنگ ایران

دکتر محسن جعفری‌مذهب ( 1396ـ 1336 خورشیدی) مدیر و بنیان‌گذار سرای ایران‌شناسی، عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، عضو موسس انجمن دوستی ایران و لهستان و پژوهنده تاریخ، در عمر پربار خود لحظه‌ای از فکر و سخن گفتن در خصوص مسایل فرهنگی و تاریخ بازنماند تا در گفت‌وگوی مداوم او با جهان، مرگ واژه آخر را بیان کرد. اهالی تاریخ بی‌شک چهره و صدای او را به یاد دارند که به شیوایی و خوش‌زبانی در همایش‌ها و میزگردها از مسایل تاریخ فرهنگی سخن می‌گفت؛ تاریخی که همیشه ربطی و ارتباطی با ایران می‌یافت. او ثابت کرد که برای پرداختن به مسایل ایران‌شناسی بدون سازمان عریض و طویل و تنها با علاقه می‌توان کارها کرد. سرای ایران‌شناسی که او به تنهایی و با یاری دوستان نزدیک‌اش بنیان کرد، توانست جلسات متعددی در این حوزه با مشارکت نهادهای فرهنگی دولتی و غیر دولتی برگزار کند؛ جلساتی که تعداد آن‌ها فزون‌تر از یکصد است. از حوزه‌های مورد علاقه او می‌توان به سکه‌شناسی و فهم تاریخ بر اساس منابع سکه اشاره کرد. او درصدد نگارش کتابی در این حوزه بود. کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در چند نوبت میزبان وی بود. واپسین آن نشست بررسی سفرنامه تادئوش کروشنسکی در مهر 1394 بود؛ سفرنامه‌ای که بر اساس شواهد قدیمی‌ترین نسخه ترجمه فارسی آن در کتابخانه ملی ملک نگهداری می‌شود.

علیرضا دولتشاهی

دکتر محسن جعفری‌مذهب در روز یک‌شنبه 16 مهر 1396 خورشیدی پس از یک دوره بیماری درگذشت. کتابخانه و موزه ملی ملک، درگذشت این پژوهشگر توانا و علاقه‌مند به فرهنگ و تاریخ ایران را به همگان تسلیت می‌گوید. زنده‌یاد جعفری‌مذهب، در سال‌های گذشته در چندین برنامه سخنرانی علمی در گستره ایران‌شناسی با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک در ساختمان این گنجینه حضور داشت و درباره مسایل گوناگون این گستره سخنرانی کرد. مراسم تشییع پیکر وی در روز سه‌شنبه هجدهم مهر 1396 خورشیدی ساعت 9 از کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

یادش گرامی باد.

نظر شما: