هم‌زمانی پایان کتابت «مناظر الانشاء» به خط حاج حسین‌ آقا ملک با روز اسناد ملی و میراث مکتوب

دارندۀ یکی از نسخه‌های خطی مناظر الانشاء اثر محمودبن محمد خواجه جهان در سده نهم هجری، آن را به حاج حسین آقا ملک نفروخت. بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک به سبب علاقه به حفظ فرهنگ ایرانی در میراث مکتوب، این نسخه را به امانت گرفته، پس از استنساخ (رونویسی)، کتابت نسخه را در بیست و هشتم شوّال سال ۱۳۴۴ قمری به پایان رساند.

هم‌زمانی پایان کتابت «مناظر الانشاء» به خط حاج حسین‌ آقا ملک با روز اسناد ملی و میراث مکتوب

بزرگ‌ترین واقف تاریخ معاصر ایران کدام نسخه خطی را کتابت کرد؟

هم‌زمانی پایان کتابت «مناظر الانشاء» به خط حاج حسین‌ آقا ملک با روز اسناد ملی و میراث مکتوب

علیرضا حیدری

دارندۀ یکی از نسخه‌های خطی مناظر الانشاء اثر محمودبن محمد خواجه جهان در سده نهم هجری، آن را به حاج حسین آقا ملک نفروخت. بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک به سبب علاقه به حفظ فرهنگ ایرانی در میراث مکتوب، این نسخه را به امانت گرفته، پس از استنساخ (رونویسی)، کتابت نسخه را در بیست و هشتم شوّال سال 1344 قمری به پایان رساند.

لایحه تشکیل «سازمان اسناد ملی ایران» در ۱۳۴۵ خورشیدی ارایه شد و مجلس شورای ملی قانون تأسیس این سازمان را در هفدهم اردیبهشت ۱۳۴۹ تصویب کرد. از آن تاریخ تا سال 1390، هفدهم اردیبهشت به عنوان روز اسناد ملی بزرگ داشته می‌شد؛ از این سال، نوزدهم اردیبهشت هم‌زمان با روز بزرگداشت شیخ کلینی، فقیه و محدث سده چهارم هجری به عنوان «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» نام‌گذاری شد.

اکنون در بیست و هشتم شوال 1445 قمری (هجدهم اردیبهشت 1403 خورشیدی)، با یادآوری این کنش فرهنگی حاج حسین آقا ملک، به تصویرهایی از نسخۀ یادشده از «مناظر الانشاء» و چند نسخه مربوط به «الکافی» اثر شیخ کلینی یا شرح آن، همچنین به چند سند تاریخی و تمبر یادبود شیخ کلینی در کتابخانه و موزه ملی ملک می‌نگریم.

مناظر الانشاء، به شماره اموال 3786، به خط محمدعلی عبرت نائینی در سال 1345 قمری از روی کتابت حاج حسین آقا ملک در سال 1344 قمری

الکافی، به شماره اموال 1523، به خط نسخ محمدتقی شهمیرزادی سمنانی در سده 11 هجری

شرح ملاصدرا بر الکافی شیخ کلینی در سده 11 هجری، به شماره اموال 891 به خط نستعلیق در سده 12 هجری

شرح محمدمهدی بن علی‌اصغر قزوینی بر الکافی، به شماره اموال 1946، به خط نستعلیق در سده 11 هجری

فرمان شاه سلطان حسین صفوی درباره اعزام میرزا رفیع‌الدین به سفارت دربار هند، به شماره 5805 اموال، سده 12 هجری

فرمان شاه سلطان حسین درباره عزل میرزا عبدالباقی کلانتر نائین بنا به تظلم‌خواهی مردم آنجا و انتصاب میرزا ابوالبقاء نائینی به عنوان کلانتر جدید، به شماره اموال 5811، سده 12 هجری

تمبر یادبود هزار و یکصدمین سال درگذشت ثقه‌الاسلام شیخ کلینی به شماره اموال 1387.10.02735

برچسب‌ها:

نظر شما: