نشستن به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک

​در این نمایشگاه روایتی از نشستن ارائه شده است.

نشستن به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک

​در ابتدای نمایشگاه از اهمیت نقش مایه ها و تصاویر قابل مشاهده بر روی آثار فرهنگی و تاریخی در شناسایی ابعاد گوناگون فرهنگ ایرانی گفته شده است. در ادامه بر روی دیوارها و در فضای نمایشگاه گونه های متفاوت نشستن همراه با اعار و متون مرتبط با آن ها آمده است. فضایی نیز تدارک دیده شده جهت آشنایی با نشستن در محضر اشخاص مختلف که خود مخاطبان را  به نشستن در کنارشان دعوت می کنند. استفاده از تکنولوژی های سمعی و بصری نیز در کنار آثار موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک، ارائه ای متفاوت از یک خرده فرهنگ را در برابر دید علاقمندان قرار داده است.

نقش آدمی بر آثار هنری و تاریخی گاه نمایش­گررفتارها و شمایل‌هایی از حضور فیزیکی آدمی هستند که به دلیل تکرار در بستر اجتماعی، قومی و فرهنگی معناهای مختلفی را به خود گرفته‌اند. این ژست‌ها و شمایل بدنی آدمی در حالت‌های مختلف وجهی نمادین در سنت‌های فرهنگی یافته است و به بخشی از خصلت فرهنگی تبدیل شده است، خصلت هایی که خودآگاهانه و ناخودآگاهانه از طریق ارزش­گذاری و یا تقلید تکرار شده و تداوم یافته اند. یکی از این حالت‌ها و خصلت‌ها، نشستن است. نشستن در فرهنگ ایرانی اصطلاحات ویژه خود را دارد و با متل‌ها، مثل‌ها و اشعار ایرانی پیوند خورده‌اند و نام‌های ویژه برای انواع نشستن رایج شده است. ازاین‌رو نشستن را می‌توان پیوند خورده با رفتارهای فرهنگی و اجتماعی در درازای تاریخ ایرانی دانست.

با تماشای نشستن به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک می‌توان بخشی از سبک زندگی ایرانی را بر روی آثار برجای‌مانده در آثارخانه های تاریخی – فرهنگی مشاهده کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما: